Saturday, March 8, 2014

Sejarah Nahas Udara MAS di Malaysia dan Boeing 777 Sumber Astro Awani

KUALA LUMPUR: Setakat ini, nasib 239 anak kapal dan penumpang Malaysia Airlines MH370 penerbangan Kuala Lumpur-Beijing masih tidak diketahui.

Apa yang diketahui ialah pesawat terbabit merupakan sebuah Boeing 777-200 yang berusia 11.8 tahun.
Secara purata, pesawat MAS Boeing 777 mampu beroperasi selama 14.2 tahun.

Menurutlaporan APhari ini, Boeing 777 merupakan antara pesawat paling popular dan selamat dan berkemampuan untuk terbang selama 16 jam.

Boeing 777 mempunyai rekod keselamatan yang amat baik selama 19 tahun beroperasi sehingga tahun lepas.

Pada Julai 2013, sebuah Boeing 777 yang dikendalikan syarikat penerbangan Korea Selatan Asiana Airlines terhempas di landasan kapal terbang di San Francisco.

Tiga nyawa terkorban dalam insiden itu.

‘Nahas udara Tanjung Kupang’

Dua nahas udara pernah berlaku yang melibatkan pesawat MAS.

Kes nahas pertama dan paling teruk dalam sejarah MAS melibatkan kapal terbang MAS 653 yang terhempas di Tanjung Kupang dan mengorbankan 100 nyawa.

Pada Disember1977, kapal terbang MH 653 (Boeing 737-2H6) berlepas pada 7.21 petang dari Lapangan Terbang Pulau Pinang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Subang di Kuala Lumpur.

Pada 7.46 petang, juruterbang Kapten G.K. Ganjoor semasa mendekati landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Subang melaporkan kepada menara kawalan mengenai kehadiran seorang "perampas yang tidak dikenali" di dalam pesawat.

Insiden dilaporkan kepada serta-merta kepada pihak berkuasa yang membuat persediaan kecemasan.
Namun, beberapa minit kemudian kapten Ganjor memberitahu menara kawalan bahawa beliau akan mengalihkan perjalanan ke Singapura pula.

Malangnya, pesawat MH653 tidak berjaya mendarat di negara itu.


Nahas udara MH653 di Tanjung Kupang
Rakaman suara kokpit mendedahkan suara jeritan dan bunyi pintu kokpit diceroboh. Rakaman tersebut memaparkan berlakunya kekecohan dan kakitangan keselamatan pesawat juga kedengaran cuba mengawal pesawat.

Pada 8.15 malam, semua komunikasi dengan pesawat MH653 terputus.

Pada 8.36 malam, penduduk di Kampung Ladang, Tanjung Kupang melaporkan satu letupan dan kebakaran di paya bakau berdekatan, di mana bangkai MH653 ditemui.

Nahas tersebut meragut semua nyawa di dalam pesawat, termasuk Menteri Pertanian Malaysia, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, dan Duta Cuba ke Jepun, Mario Garcia.

Terdapat spekulasi mengatakan bahawa Tentera Merah Jepun yang bertanggungjawab untuk rampasan pesawat tersebut. Bagaimanapun, spekulasi ini tidak pernah disahkan.

‘Nahas udara Tawau’

Kes nahas udara kedua melibatkan MAS adalah di Tawau yang mengorbakan 34 nyawa dan mencederakan sembilan orang di darat.

Pada September 1995, pesawat Malaysian Airlines Fokker 50 terhempas ketika cuba mendarat di landasan lapangan terbang Tawau.

Pesawat dilaporkan terlajak landasan dan terhempas di kawasan perumahan berdekatan.

Saksi dan kakitangan MAS di lapangan terbang Tawau berkata mereka terdengar satu letupan yang kuat dan kapal yang terbakar tersebut merempuh 20 rumah setinggan di Kampung Seri Menanti, berhampiran dengan lapangan kapal terbang.


Bangkai Malaysian Airlines Fokker 50 yang terhempas di Tawau pada September 1995
Menurut laporan siasatan, kemalangan itu mungkin disebabkan oleh kegagalan juruterbang mengikuti prosedur operasi standard (SOP). Laporan itu juga menunjukkan kegagalan pembantu juruterbang untuk memberi amaran kepada kapten tentang pengendalian tidak selamat dan juga gagal mengambil alih kawalan pesawat itu.

Satu lagi faktor yang menyumbang kepada nahas itu ialah kegagalan pengawal penerbangan memberikan perkhidmatan trafik udara yang betul.

Pada bulan Oktober 2013, pesawat Twin Otter yang lebih kecil yang dikendalikan oleh MASwings, terhempas apabila mendarat di Sabah.

Pembantu juruterbang dan seorang penumpang terbunuh dalam insiden itu.


Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/sejarah-nahas-udara-di-malaysia-31488?cp


Penemuan MH370 belum dapat disahkan daripada Vietnam dan China Sumber Astro Awani

SEPANG: Laporan media yang mendakwa pesawat Malaysia Airlines terhempas ke dalam Laut China Selatan kira-kira 120 batu nautika dari Kota Bharu masih belum dapat disahkan.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata kesahihan maklumat itu sedang disahkan oleh pihak Tentera Laut Diraja Malaysia dengan tentera laut Vietnam.

"Kita sedang tunggu pengesahan dari pihak tentera kita yang sekarang ini sedang menghubungi tentera laut Vietnam untuk mendapat pengesahan," katanya dalam sidang media.

Menurut Hishammuddin, maklumat itu juga tidak disahkan oleh Jabatan Penerbangan Awam dan Wisma Putra.

Sebuah akhbar Vietnam sebelum ini memetik kenyataan Laksama Tentera Laut negara itu yang mengatakan radar tentera mengesan lokasi terakhir penerbangan MH370 itu iaitu di kawasan perairannya sebelum ia dilaporkan hilang.

Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia yang mengirimkan kapal lautnya KM Segantang, KM Amanah and KM Langkawi ke kawasan terakhir pesawat Boeing 777-200 itu dikesan oleh radar namun tidak menemui sebarang objek yang boleh dikaitkan dengan pesawat berkenaan.

Astro AWANI juga difahamkan beberapa syarikat cari gali minyak yang beroperasi di kawasan berdekatan telah menyertai operasi mencari dan menyelamat yang digerakkan oleh pihak berkuasa Malaysia dengan kerjasama Vietnam dan China.

Dalam pada itu, Hishammuddin mengesahkan tidak menerima sebarang maklumat tentang penemuan sebarang bangkai pesawat di kawasan carian.

“Kita juga tidak menerima maklumat tentang pesawat yang dikaitkan dengan bom atau pengganas," katanya, merujuk kepada spekulasi yang tersebar di kalangan orang ramai.

“Walau bagaimanapun, kami sedang meninjau semua kemungkinan,” tambahnya.

Hishammuddin berkata Jabatan Penerbangan Awam akan menjadi pusat untuk mendapatkan maklumat dan sidang media akan diadakan setiap dua jam untuk member maklumat terkini kepada orang ramai.

Penerbangan MH370 itu terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang pada 2.40 pagi kira-kira dua jam selepas berlepas. Lebih 12 jam selepas kehilangannya, ia masih belum dapat dikesan.

Pesawat itu membawa 227 penumpang, dua daripadanya bayi dan 12 anak kapal. Ia berlepas dari KLIA pada 12.41 pagi Sabtu dan dijadual mendarat di Beijing pada 6.30 pagi.

Dalam pada itu, penganalisis bebas penerbangan Gerry Soejatman memberitahu AFP operasi mencari dan menyelamat perlu dilakukan dalam masa 24 jam.

"Kita tidak boleh membuat andaian tidak ada yang terselamat, dan sekiranya ada, adalah mustahak untuk menyelamatkan mereka dalam masa sehari atau peluang untuk hidup akan jadi semakin tipis," katanya yang ditemubual di Jakarta oleh agensi berita itu.

Tetapi sebelum itu operasi mencari harus mengenal pasti dengan tepat kawasan terlibat bagi memperkecilkan kawasan carian.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines, Ahmad Jauhari Yahya berkata
pihaknya sudah menghubungi lebih kurang 80 peratus keluarga penumpang dan anak kapal penerbangan MH370.

Beliau juga memberitahu MAS akan menghantar pegawainya ke Beijing untuk memberikan sebarang bantuan yang diperlukan.

Ahmad Jauhari juga berkata kehilangan pesawat itu tidak menjejaskan operasti dan perkhidmatan syarikat penerbangan itu.


Read more at:http://www.astroawani.com/news/show/malaysia-tunggu-pengesahan-nasib-mh370-daripada-vietnam-31481?cp



Sumber Terkini daripada MAS berkaitan Kehilangan MH370

Sepang, 8 March 2014Malaysia Airlines is still unable to establish any contact or determine the whereabouts of flight MH370. Earlier today, Subang ATC had lost contact with the aircraft at 2.40am. The last known position of MH370 before it disappeared off the radar was 065515 North (longitude) and 1033443 East (latitude).
We are still trying to locate the current location of the flight based on the last known position of the aircraft. We are working with the International search and rescue teams in trying to locate the aircraft. So far, we have not received any emergency signals or distress messages from MH370. We are working with authorities and assure that all sources are deployed to assist with the search and rescue mission. 
The passenger manifest will not be released until all families of the passengers have been informed. The flight was carrying a total number of 239 passengers and crew – comprising 227 passengers (including 2 infants) and 12 crew members.
We are deploying our “Go Team” to Beijing which will depart Kuala Lumpur International Airport at 4.30pm with a team of caregivers and volunteers to assist the family members of the passengers.
The passengers are of 14 different nationalities. All crew on-board are Malaysians.
Please take note that the earlier statement did not include the number of Indian nationals. This was due to confusion between the country code of Indonesia and India.
The below table shows the latest number of passengers and their nationalities:-
Nationality
Total
China/Taiwan
154 including infant
Malaysia
38
India
5
Indonesia
7
Australia
6
France
4
USA
3 including infant
New Zealand
2
Ukraine
2
Canada
2
Russian
1
Italy
1
Netherlands
1
Austrian
1
Our focus now is to work with the emergency responders and authorities and mobilize our full support.
Our thoughts and prayers are with all affected passengers and crew and their family members.
The public may contact +603 7884 1234.
For media queries, kindly contact +603 8777 5698/ +603 8787 1276.
The airline will provide regular updates on the situation. There are many unvalidated reports out in the media and Malaysia Airlines strongly urges the media and the public at large to only report from official statements from Malaysia Airlines and the Government of Malaysia.


Saturday, March 08, 02:30 PM MYT +0800 Malaysia Airlines MH370 Flight Incident update as 2.30pm
We regret to announce that Subang Traffic Control lost contact with flight MH370 at 2:40 am today.

We are currently working with international authorities on the search and rescue mission and as at 1400 hours, 08 March 2014, we have no information on the location of the aircraft.

MH370 is a Boeing 777-200 aircraft on a code share with China Southern Airlines. It departed Kuala Lumpur at 12.41 am today for Beijing. The aircraft was scheduled to land at Beijing International Airport at 6.30am local Beijing time. The flight had a total number of 227 passengers and 12 crew members. The passengers were from 14 different countries, most of whom are from China.

Our team is currently calling family members of passengers to keep them updated on the situation and our focus now is to work with the emergency responders and the authorities. We are sending a MH team to support the families of passengers at Beijing. The airline will continue to publish regular updates on the situation.

Our thoughts and prayers are with all passengers, our crew and their family members.

Family members please call 03 8787 1269 or call 87871629.

Media: +603 8777 5698/ +603 8787 1276.

Public: +603 7884 1234


Tuesday, March 4, 2014

Panduan Pengecualian Cukai dan Perkara yang Boleh Dikenakan Pengecualian Cukai | Easy Tax Relief Guide

Ramai sahabat kongsi di Facebook mengenai pengecualian cukai, tapi yang saya tertarik, perkongsian yang dibuat oleh Imoney team dalam bentuk ilustrasi di bawah, sangat mudah untuk difahami.

Tax infographic for Malaysians by iMoney.my


Courtesy of: iMoney.my

Sunday, February 23, 2014

Cara Penggunaan Gear Kereta Yang Betul

Dah lama perasan orang share info kat bawah di Facebook, hari ni nampak lagi, jadi sekadar berkongsi di blog.







Kekadang pernah perasan kereta depan masuk gear P bila berhenti kat trafic light dpt agak sebab lampu reverse nyala kejap. Bayangkan kalau terkejut sebab lampu trafic light dah hijau lama kereta dah hon2 tertekan pedal minyak dulu baru masuk gear boleh kondem gear box rasanya.

Kaedah yang betul semasa berhenti di traffic light:
1. Tekan brake kaki
2. Masuk gear N (tanpa tekan tombol pada gear. tolak ajer)
3. Tarik hand brake
4. Lepas brek kaki

Note: Kalau berhenti kejap je tak perlu la tarik hand brake
Nak jalan:
1. tekan brek
2. masuk gear D (tanpa tekan tombol pada gear. tarik ajer)
3. lepas hand brek.
4. lepas brek kaki
5. tekan minyak


Penggunaan tombol/butang pada batang gear:
1. tekan tombol semasa menukar
P > R ,
R > P
R > N
N > R
D > L/D2
L/D2 > D


2. Jangan sesekali tekan antara
N > D
D > N
D > D3
D3 > D


Pernah tegur org, semua gear dia belasah tekan tombol masa tukar.
kalau gear yg jenis ada lekuk2 tu selamatlah. Tombol tekan pun tak ada kan?

Berikut adalah susunan gear untuk gearbox auto:

P - parking, digunakan untuk anda memberhentikan kereta anda. gear akan disekat.
Jadi kereta anda takkan bergerak walaupun handbrake tak ditarik.


R - reverse, untuk mengundur kereta anda

N - neutral, jika dalam posisi menunggu traffic light atau traffic jem, alihkan ke gear neutral. Bukan parking! Jika anda perasan, gear D ke N tidak perlu menekan kekunci pada tombol gear.


D - drive, penukaran secara auto gear 1,2,3,4 dan seterusnya butang overdrive - gear akan menyekat untuk masuk ke gear 4. Gear yang akan digunakan cuma 1,2 dan 3 shj

3 - Setengah kenderaan tidak mempunyai overdrive tetapi mempunyai susunan gear 3 untuk menurunkan gear dari 4 ke 3

2 - Ini akan menyekat sistem gearbox anda ke gear 2 dan tidak akan masuk ke gear seterusnya. Tetapi akan jatuh ke gear 1 jika perlu
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...