Friday, December 17, 2010

Kenapa Saya Makan Dengan Tangan?

Duduk di rumah waktu2 cuti semester nih memang la kijenya makan n makan.. haha... cerita pasal makan plak ni.. ada orang makan pakai tangan, sudu garfu dan ada juga makan pakai chopstick. ikut style masing2.




Tapi apa yang saya nak share arini ialah bende yang aku bace dan aku rase agak menarik.. Kenapa saya makan pakai tangan?


PERTAMA
Saya yakin tangan saya lebih bersih daripada sudu dan garfu. Memang la kan.. sebab saya sendiri yang membasuh tangan saya. Tapi kalau sudu dar garfu tatau lagi kan orang bersih sudu or garfu tu basuh cuci2 ke tak.. ntah2 sabun pencuci pon belum dibilas dengan betul.. haha kene2 pulak anak sedara umur 5 tahun yang terbasuh sudu or garfu tuh.. mahu x cuci sudu dan garfu tuh.. haaha


KEDUA
Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana hanya saya sorang je pakai tangan saya untuk makan. haha ke korang ada share tangan korang dengan org lain makan(makan silang tangan ngan awek/isteri tu lain cite ah). Tapi kalau sudu dan garfu dah berapa orang ntah da pakai sudu dan garfu tuh. haha ntah2 ada yang pakai tu dia x gosok gigi... waaaaaaaa bahayanya...


KETIGA
Tangan saya tak pernah jatuh dalam longkang atau pun singki yang penuh dengan sisa makanan, tong sampah ke. Jadi saya yakin tangan saya lebih bersih daripada sudu yang mungkin juga pernah jatuh dalam longkang tapi kita je tatau kan...


Begitulah antara 3 sebab yang pernag Tengku Kudin gunakan semasa makan dengan orang putih. Dipetik dari buku "The Chersonese with the Gilding Off, Volume 2"






Lain orang, lain cara pemakanannya.  Moral daripada pembacaan hari ni, walau apa pun cara kita makan, kita tak perlu jadikan perbezaan tu sebagai satu penghinaan. Tapi jadikan perbezaan tu sebagai satu keunikan yang perlu kita kaji dan kita fahami.


Details Buku Asal
The Chersonese with the Gilding Off, Volume 2
~ Emily Innes (Author)
Paperback: 258 pages
Publisher: Nabu Press (January 10, 2010)
Language: English
ISBN-10: 1141711435
ISBN-13: 978-1141711437
Product Dimensions: 9.7 x 7.4 x 0.5 inches
Estimate Price in RM: 107.00

15 comments:

farah said...

yg ketiga tuh agak gross

TenangSudey said...

Farahin : haha tu betul tuh.. sebab kat restoran ke kan.. kita tatau.. sebab derang kadang2 basuh pinggan n sudu dekat je ngan longkang

Anonymous said...

wah! nicely written.. =)
pasni makan pegi mane2 bawak bekal sudu, garfu dan pisau sendiri lah.. karang mkn pakai tangan kt secret recipe, mahunye org halau... hihihi~

Anonymous said...

eh kejap .. bukan tangan tu pun ada pakai utk kutip sampah and angkat tong sampah ke? :P

pinggan pun sama.. jgn pakai .. sebab pinggan pun ramai orang pakai, and maybe pernah jatuh longkang ..

hehe :P

jangan marah~

TenangSudey said...

Anonymous : xde masalah pon nak makan kat secret recipe dgn tangan... kita bayar... customer always first and right... kita je malu dengan khazanah warisan yang kita ada.. tapi x salah pon nak makan dengan sudu or garfu... sebab itu dinamakan keunikan.

Haha betulah tangan tu pernah kutip sampah dan buang sampah.... tapi sebab tu la sebab kat atas kata.. kita yang cuci tangan tu dan kita tahu tahap bersihnya tangan kita.... by the way post ni langsung xde nak kat apakai garfu or sudu salah.. cume nak highlight keunikan dalam perbezaan cara kita makan terutama makan dengan tangan. 3 sebab di atas adalah pernah dilakukan oleh Tengku Kudin semasa makan dengan orang putih dan tertulis dalam buku Dipetik dari buku "The Chersonese with the Gilding Off, Volume 2"

Anonymous said...

haha dia melenting.. aku sarkastic je la .. tenang sudey la :P

anyway, makan pakai tangan bukan unik pun .. semua culture makan pakai tangan utk kebanyakan makanan ..

pasal utensil pulak, chopstick ngan garfu wujud sebab manusia cuba nak handle makanan yg sangat panas .. sudu sebab nak handle benda berair (sup, etc), dan pisau sebab nak potong benda yg susah potong .. just use yg mana sesuai dgn situasi ..

(aku nak tgk orang minum sup panas pakai tangan :P )

TenangSudey said...

Anonymous : haha xde sebab nak melenting.. aku pon pakai sudu n garfu gak... cume aku nak share je.. haha tenangsudey... rilek je.... bende ni aku share pasal menarik... tengku kudin jawab kat omputih masa zaman2 dlu nih... so saje je la share.. hahaha tenanngsudey.. x kesah pon nak pakai ape.. cume jadikan perbezaan budaya tu sebagai satu keunikan dan bukannya sebab untuk berjauhan dan bergaduh.. haha chill je bro

Unknown said...

kalo biase makan nasi ayam kat rumah, ak dgn ayah ak slalu pakai tangan makan, baru ade feelinggg xD

TenangSudey said...

eddy : betul tu.. kalau nasi sesuai ngan tangan.. kalau bende2 soupy mmg xde choice ah.. kene sudu gak.. huhu

penaberkala said...

ak makan guna tangan, pkai sudu jarang2
pakai sudu malu sikit, sebab kidal,haha
org pakai sudu tgn kanan, ak pakai tgn kiri
garpu tgn kiri, ak pakai tangan kanan,hak3
last2, baik makan guna tgn je

TenangSudey said...

tu la.. kalau ade peluang pakai tangan.. pakai tangan je la kan... lagi selesa dan cepat... lebih2 lagi kalau benda2 yg ade tulang...

Anonymous said...

kalau pakai suduke atau garpu pakai tangan jugakan kan kan takka pegang dgn kaki lak. hehehehe

nisa fadzil said...

yang no 2 tu macam horror ja tak gosok gigi..
pas ni makan pakai tangan la tak pon bawak sudu garfi sondiri haha

IftiMonstaa said...

hehe betoi betoi. tp selalu guna sudu tu nk cover elegant. HAHAH

INFOzi said...

mkn dgn tangan dapat pahala sebab ikut sunnah nabi.. ade satu nikmat yang akan dapat dirasai bila mkn dgn tangan. Ianya mmg berbeza ketika menggunakan sudu/garpu. ;)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...