Sunday, December 26, 2010

Loji Minyak Petronas Terbakar

Kalau sebelum ni pelantar minyak PETRONAS terbakar, kali ni loji minyak PETRONAS pula terbakar, PETRONAS Penapisan Terengganu Sdn. Bhd (PPTSB). Berikut berita dari Utusan dan gambar dari Kosmo




KEMAMAN 25 Dis. – Satu kebakaran kecil berlaku di dalam kawasan loji penapisan minyak Petronas Penapisan Terengganu Sdn. Bhd. (PPTSB) di Kawasan Perindustrian Kerteh dekat sini malam tadi.

Bagaimanapun, kebakaran kira-kira pukul 11.50 malam itu dapat dikawal daripada merebak dan berjaya dipadamkan bomba dalam tempoh 30 minit.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kerteh, Khairulhasni Mokhtar berkata, pihaknya yang menerima panggilan kecemasan daripada pengurusan loji, bergegas ke tempat kejadian dengan empat jentera bersama 30 anggota.

“Anggota bomba dan penyelamat dari Bandar Kerteh, Paka dan Kompleks Petronas Kerteh telah dikejarkan ke tempat kejadian dan berjaya mengawal kebakaran daripada merebak ke kawasan lain.
“Kami terpaksa menunggu dan menjalankan pemeriksaan rapi sehingga pukul 3 pagi untuk memastikan api padam sepenuhnya,” katanya.
Menurutnya, 30 pekerja yang menganggotai pasukan tindakan kecemasan (ERT) turut membantu operasi memadamkan kebakaran itu.

Khairulhasni berkata, siasatan awal mendapati kebakaran berpunca daripada sebatang paip minyak yang mengalami kebocoran namun pihaknya sedang menjalankan siasatan terperinci.
Sementara itu, seorang pengguna jalan raya yang melalui kawasan itu dan hanya ingin dikenali sebagai Azmi berkata, dia ternampak api menjulang tinggi.

“Setelah kereta saya menghampiri kawasan loji penapisan berkenaan, saya terkejut mendapati puluhan anggota bomba sedang berusaha bertungkus lumus memadamkan api yang marak,” katanya.
Sementara itu, operasi Kompleks Petrokimia Bersepadu Petronas di Kerteh dihentikan buat sementara waktu berikutan kejadian kebakaran tersebut.

Petronas Chemicals Group Berhad dalam satu kenyataan di sini hari ini memberitahu, kebakaran itu berlaku di Unit Hydrotreater Naptha. 
“Sebagai langkah keselamatan, operasi di kompleks terbabit dihentikan. Bagaimanapun kawasan berhampiran kilang aromatik dalam kompleks itu tidak terjejas,” jelas kenyataan itu lagi.

Jadi, walau di mana pun kita berada, utamakan keselamatan dan setelah kita dah berusaha untuk menjaga keselamatan kita, serahkanlah pergantungan kita dengan doa dan ikhlaskan kerja kita sebagai ibadat. Mudah-mudahan kalau terjadi apa-apa pun kita dipelihara oleh Allah. Akhir kalam, kerjalah sebagai beribadat

3 comments:

Mr.TN_SkY said...

Wah!..dah la lepas nie teringin nak keje petronas..aha:D

Mr.TN_SkY said...

Ha..saya fOllOw anda k

TenangSudey said...

Mr. TN_SkY : takpe.. boleh je kije petronas... tak bahaya pon... tapi kadang2 kemalangan tu kite tak terduga juga...yang penting papepon kite utamakan keselamatan

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...