Saturday, February 26, 2011

Perkembangan Kebangkitan Rakyat di Libya

Tahukah anda? Libya kini bergolak apabila rakyat mengadakan tunjuk perasaan mendesak Muammar Gaddafi meletak jawatan tetapi pemimpin veteran itu bertindak balas dengan menentang gerakan antikerajaan menggunakan kuasa tentera sehingga mengorbankan lebih 1,000 orang setakat ini.

 
Kebangkitan ini adalah tempias daripada gerakan revolusi di Tunisia, Mesir dan kini kebangkitan ini semakin hebat di Libya. Muammar Gadaffi sudah memerintah Libya selama 42 tahun dan lebih lama  lagi daripada Hosni Mubarak dan sekarang nampaknya lebih kejam daripada Hosni Mubarak. Ingtkan Hosni Mubarak dah cukup kejam. Rupenya ada lagi. Begitulah dalam hidup kita, kadang2 kita rase kita ni dah jahat, rupenya ada lagi yang lebih jahat dan apabila kita rase kita ni dah baik, rupenya ada lagi yang lebih baik daripada kita.. Jadi sejahat mana pun kita, belum terlambat untuk kita bertaubat dan jika kita baik, maka bersyukurlah dengan nikmat pinjaman Allah itu.


Seramai 131 rakyat Malaysia yang terperangkap di Libya berjaya dipindahkan ke Tunis, Tunisia pada pukul 12 tengah hari semalam berikutan ancaman keselamatan yang semakin memuncak di negara bergolak itu.

Alangkah lagi malangnya, Muammar Gadaffi ni siap suruh bedil lagi rakyat dia yang menuntut keadilan. Inikah pemimpin yang kita cari? Gaddafi sudah memerintah selama hampir 42 tahun dan beliau berkuasa menerusi rampasan kuasa aman semasa pemerintah Libya, Raja Idris mendapatkan rawatan perubatan di luar negara.


Dahulunya kebangkitan rakyat di Tunisia dan merebak ke Mesir. Sekarang di Libya, selepas ini? Ayuh kita kongsi perkembangan revolusi dan kebangkitan rakyat supaya kita sama-sama tahu bahawa dunia kini semakin di akhir zaman, Islam mula bangkit dan petanda-petanda akhir zaman semakin jelas dan bertambah-tambah. Hayatilah dan fahamilah isu kebangkitan ini supaya kita tidak menjadi golongan yang rugi.

Kongsilah dengan rakan-rakan, nak copy paste dari ini pun amiklah. Moga kita dapat sedar yang Islam semakin bangkit, tinggal diri kita je dah bangkit ke belum dalam melawan diri sendiri?


 

4 comments:

Unknown said...

Orang arab sudah bangkit dari tidur,orang melayu Malaysia masih lena diulit mimpi-mimpi ciptaan pemimpin kuropsi

Anonymous said...

setuju ngan komen di atas

izatul qisteena said...

thanks share..=)

Anonymous said...

sayang anda seronok dan megah bila muslim berbunuhan sesama muslim?selepas qadafi jatoh,adakah libya ok..sebenarnya libya,tunisia,mesir,iraq dll lagi negara arab dijajah sekali lagi oleh negara2 eropah...iraq dgn usa,libya dgn ENI/italia dll...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...