Saturday, September 10, 2011

Respon Ustaz Azhar dan User Facebook Mengenai Nilai Hantaran Kahwin Wanita

Nilai Hantaran Kahwin Mengikut Harga Purata Terkini dan Status Pelajaran diSeluruh Semenanjung :-

UPSR, PMR/SRP : RM1,000-RM3,000
SPM : RM3,000-RM8,000
STPM/DIPLOMA : RM8,000-RM12,000
DEGREE : RM12,000-RM15,000
2ND DEGREE/MASTER : RM15,000-RM20,000
PHD : RM20,000-RM30,000
Ape respon note kat Facebook? Ini ada satu sumber note yang agak menarik.
UNTUK WANITA/ LELAKI YANG SIBUK DUK PASTE KAT WALL DIORANG PASAL HARGA HANTARAN SEMUA TUH HA BACA NIH:
Mak Cik : "Anak makcik belajar tinggi kat oversea dulu. Makcik taknak letak harga. Tapi biarlah berpatutan. Selalunye yang belajar tinggi dalam lingkungan 20ribu. Tapi inilah satu-satunya anak perempuan makcik. Harap faham-fahamlah ye.. ". 
Mat : "Saya paham maksud makcik. Tapi saya harap makcik pun pahamlah ye. Kalau terlampau tinggi, terpaksa ditangguhkan nanti. Biarlah dicepatkan, biar jauh dari maksiat ".. 
Mak Cik : "Kalau kamu tak mampu, anak makcik ni bukan tak laku. Ada berderet lagi yang tengah tunggu. Kalau harga rendah, nanti apa pulak orang cakap ". 
Mat : "Kalau makcik nak jual anak makcik macam jual kereta, kita buat macam ni. Sekarang jugak saya bayar DOWNPAYMENT 2ribu. Saya bawak balik anak makcik, malam ni saya TEST DRIVE dulu semua.. Kalau barang dalam semua bagus, jangan cakap 10ribu.. 12ribu pun saya berani letak. tapi kalau dah LEMAU, ENJIN pon tak bagus.. TUihh!!.. Anak makcik sekali dengan deposit tu makcik boleh simpan!
 Apa pula respon Ustaz Azhar? 
Papehal Tenangsudey... :P nak kahwin ni bukan soal hidup sehari dua. Ia soal hidup mati ke syurga abadi. Buat apa kahwin grand bagai, hantaran mahal bagai, tapi agama langsung tiada, hutang keliling pinggang, bahagia yang dicari tapi derita yang dikecapi.
Kahwin bukan soal hantaran beribu riban, tapi soal barakah, kalau saat nak bina masjid pun sudah takde barakah macam mane proses nak maintain masjid tuh nak dapat lagi barakah? Tak pelik la kes penceraian meningkat dari semasa ke semasa. Matlamat yang baik kalau salah caranya maka rosaklah segalanya.
Akhir sekali, renung-renungkan dan selamat beramal.
Maksud hadith: Dinikahi seseorang wanita kerana empat perkara: kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau akan beroleh keuntungan. (Hadith Riwayat Bukhari & Muslim)

Wednesday, June 1, 2011

Khutbah Jumaat Pasal Facebook dan SMS


Jadi, mudah-mudahan kita dapat ambil iktibar dari khutbah di atas. Janganlah biarkan diri kita menanggung dosa akibat kelalaian kita. Teknologi tu tak bersalah, cuma terpulang untuk diri kita gunakan ia ke arah kebaikan mahupun ke arah kebinasaan.

Teknologi itu sekadar alat untuk memudahkan dan menambahbaik kehidupan kita. Kita yang dikurniakan akal ini perlulah gunakan ia sebaiknya agaknya tidak disamakan dengan binatang yang tida berakal. Renung-renungkan dan selamat beramal

Friday, May 27, 2011

Isu Haram Secret Recipe Beri Penjelasan


Berhubung isu haram yang makin hangat sekarang ni, ramai sangat duk sebarkan pasal haram ini haram itu. Baru-baru ini heboh pasal secret recipe ada mengandungi DNA babi. Tadi saya ada terbaca di blog aididleaks pasal penjelasab secret recipe. 

Untuk memastikan lagi kesahihan, saya pun buka fan page secret recipe Malaysia. Jadi ternyata memang mereka ada buat penjelasan seperti berikut :



 Saya tidak mahu menuding jari kepada siapa-siapa yang menjadi dalang dalam penyebaran isu ini. Tapi apa yang saya nak highlightkan, dalam kita menerima sesuatu berita. Wajiblah kita semak kesahihan berita itu agar ia tidak membawa kepada dosa berantai.

Kalau rasa tidak yakin dengan sesuatu, eloklah tidak dimakan terus. Kalau tidak pasti tentang sesuatu, eloklah tidak disebarkan dengan melulu. Allah kurniakan kita akal untuk berfikir dan menilai. Jadi gunakanlah sebaiknya.

Jikalau isu pemakanan halal dan haram dititikberatkan, harapannya isu hukum halal haram lain juga tidak diabaikan. Jangan hanya kerana bila tiba kena kat tempat kita je, kita pandai je nak halalkan benda yang haram seperti gambar di bawah.

Akhir kalam, kita sudah di akhir zaman. Sudah ramai artis berubah. Kita bile lagi? tepuk dada tanya iman. Wassalam

Tuesday, March 15, 2011

Fizz Fairuz, Berita Harian, Rosmah dan Tsunami Jepun

Mula-mula Fizz Fairuz(berlakon sebagai Aidil dalam drama Nur Kasih) buat kelakar pasal Tsunami dan gempa bumi di Jepun.
sumber : http://beautifulnara.com/bila-fizz-fairuz-buat-kelakar-yang-tak-berapa-kelakar-pasal-tsunami-jepun/

Lepas tu editor Berita Harian pula buat 'lawak'. Alhamdulillah berita harian da mengaku kesilapan dan dah minta maaf. Boleh rujuk kat sini


sumber : http://ireport.cnn.com/docs/DOC-570978
 

Yang terbaru, ISTERI PERDANA MENTERI, Rosmah pula komen pasal keadaan Tsunami dan Gempa bumi di Jepun.





Tak tahu lebih baik diamkan diri dan ucap takziah sudah memadai.

The words of BBC’s reports are so moving they make me cry.  They were praising us with words of admiration!  “One of the worst earthquakes in recorded history has hit the world’s most well-prepared, well-trained nations.  The strength of its government and its people are put to the test.  While there have been casualties, in no other country could the government and the people have worked together in such an accurate and coordinated way in the face of such tragedy.  The Japanese people have shown their cultural ability to remain calm in the face of adversity.”
sumber : http://twitter.com/bozzo1985/status/46228470614855681
 Sedikit coretan dari blog SaifulIslam
Belum pun reda gegaran dan deruan ombak ganas Tsunami di Jepun, Buletin Utama di TV3 sudah berbincang tentang implikasi bencana besar di Jepun itu kepada pasaran saham di Tokyo serta akibatnya kepada kedudukan pasaran saham global termasuk Kuala Lumpur. Tanpa sensitiviti yang paling minima atas dasar kemanusiaan, Dato Mukhriz Tun Mahathir menyatakan harapannya agar Jepun segera memulihkan keadaan ekonomi serta pasaran sahamnya dan mudah-mudahan ia tidak berjangkit ke pasaran saham di negara kita.
Tatkala kenyataan rasmi Perdana Menteri tidak kedengaran, laporan ala kadar terhadap bencana luar biasa ini terus dihalakan pada soal ekonomi. Bukan ekonomi Jepun, tetapi kepentingan negara kita, rakan niaga tradisi negara matahari terbit itu!
Mulia sungguh hati rakan ini.
Apa sudah terjadi?
sumber : http://saifulislam.com/9430
 Encik Tenangsudey malas nak komen banyak2 sebab memang dah jelas, tapi jangan pandang benda ini sebagai kesalahan mereka semata-mata. Tapi ambillah iktibar.


Apa iktibarnya?
1. Fikir dahulu sebelum buat lawak mengenai sesuatu, sebab ada benda boleh buat lawak dan ada benda yang tidak patut kita jadikan bahan lawak.
2. Semakin tinggi kedudukan kita, semakin jelas kelemahan kita. Jadi jagalah apa yang kita katakan. Mungkin itu pandangan peribadi kita. Namun itu akan menunjukkan keperibadian kita lebih-lebih kita menjadi tumpuan pengikut mahupun peminat.
3. Kalau tak tahu jangan memandai. Sebab takut 'kepandaian' kita akan merosakkan diri kita sendiri.


Akhir kalam, bersyukurlah dengan setiap nikmat yang Allah berikan kepada kita. Setiap kesalahan yang dilakukan bukanlah untuk ditertawakan semata-mata. Namun itu adalah pengajaran buat kita supaya tidak membuat kesilapan yang sama



Saturday, March 12, 2011

Cerita Aisyah Mengenai Gempa Bumi, Tsunami Acheh dan Jepun

Source for pictures : TheStar, Reuters, TheSun  and Google Image

Saiyyidina Anas R.A telah mengunjungi Saiyyidatina Aisyah R.A di dalam sebuah majlis, dan di dalam majlis itu telah bertanya seorang lelaki, “Wahai Ummul Mukminin, ceritakan kepada kami tentang gempa bumi”. 

Beliau berkata : “Apabila perempuan menanggalkan pakaiannya di tempat selain daripada rumah suaminya, terkoyaklah apa yang ada antaranya dan antara Allah daripada hijab (pendinding daripada azab), apabila perempuan memakai bau-bauan bukan untuk suaminya, maka baginya neraka dan kehinaan, dan apabila dihalalkan zina, meminum arak dan memukul alat muzik, maka ia telah menjadikan Allah Ta'ala di langit-Nya berfirman kepada bumi, “ Gegarkan mereka”, sekiranya mereka tidak bertaubat dan meninggalkan maksiat, mereka akan dibinasakan dengannya oleh Allah Ta'ala". 

Maka bertanya pula Anas R.A. : “Apakah itu hukuman terhadap mereka (penduduk yang ditimpa gempa bumi)?" Aisyah R.A. menjawab : "Ianya rahmat, keberkatan dan peringatan kepada orang mukmin. Ianya siksaan, kemurkaan dan azab ke atas orang kafir”.


Jika maksiat masih dipuja, Allah diketepikan, maka kembalilah pada jalan yang benar. Usah biarkan tsunami mengambil kita seperti mana yang sudah terjadi di Acheh, Jepun dan kawasan2 sekitarnya. 


Allah akan menurunkan bala ke atas satu2 kawasan bukan hanya kerana di situ ade orang kafir dan maksiat sahaja. Ianya mungkin juga disebabkan wujudnya org berimant tapi tidak ambil tahu tentang orang lain... Tsunami adalah fenomena alam dan Jepun tidak lari dari fenomena alam ini, tapi dari segi agama ia adalah rahmat untuk kite perbaiki diri kita dan ambil iktibar.. bukan kita mengatakan golongan yang terlibat dengan bencana itu sebagai rahmat... kita ambil iktibar dan pengajaran itulah rahmat sebenar...

Inilah peluang yang Allah kurniakan untuk kita berubah sebelum terlambat. Sesungguhnya Allah masih sayangkan kita.Sampaikanlah dan kongsikanlah pesanan buat pengajaran sahabat-sahabat kita.
 


Tsunami in Japan, What We Can Do?



Tsunami in Japan?
Japan – A series of major earthquakes struck off the coast of Japan at around 2:46 pm JST on March 11. One of the earthquakes measured 8.9 in magnitude. Tsunami warnings, watches, and advisories are in effect in multiple locations.





As referring to TheStar

Malaysians working and studying in Japan who are caught right in the middle of an earthquake share their experience. Here are some of the comments that we received.

I'm a Malaysian student in Japan. I live near Iwate district. Yes, the situation is really scary and frightening. My legs and hands keep shaking because all the northern coast was rocked with the quake and tsunami. The electricity has shut down, no phone connection even internet usage is limited. Right now, I and the other Malaysian students (Kyoto students) are in a safe place. We are really scared because this is the first time we are experiencing things like this. I hope the Malaysia government can do somthing to help Malaysian students here. We are too scared. - mar rizky 

The earthquake still continue here (Chiba Prefecture). Hopefully it's not earthquake, it's after shock instead. - kar lai at 17:21

We are a group of 7 Malaysians (Department of Fisheries officers) on training in Japan. We are all safe in WakaYama Profecture, south of Toyko. Other Malaysians in my group are Melvin John Kinsuat (Sabah), Nur Najmi Basyeer binti Abdul Karim (Sabah), Noor Amy binti Ajak (Sabah), Mohammad Rizal bin Socradji (Sabah), Rendy Fazhrin bin Sairin (Sabah) and Rizwan bin Nordin (Negeri Sembilan). Please convey to our families that we are safe here. - ROONEY BIUSING


Photo sent by Gubentran Guben

 
My family and I are currently holidaying in Japan. We were in Kyoto when the tsunami happened. We couldn't feel it here. We only heard about it on the news. Apparently, it was quite bad from the pictures on the news. We wish the Japanese people affected by the quake all the best. - yl cheong

I am a student in Hachiouji, Tokyo. I could not go home now so I am staying a night with my lab colleagues since the Densha system is currently shut down. The phone system is not working well but the net system is still working well. I am able to contact my family members through Skype and Facebook. A number of aftershocks is still happening after the major quake. -CY Jong

I was in my apartment on the 12th floor and this is my first time experiencing an earthquake. It was quite scary as everyone ran downstairs. The trains & network are all down. Everyone just trying to contact their family & friends. Of course my father called me from Malaysia the moment he saw the news. - Brandy, Shinjuku

Here some picture taken from TheSun 


Raging waters ... tsunami triggers whirlpool near a port in Oarai, on Japan's north-eastern coast
Tsunami ... time it will take wave to travel across Pacific basin
Debris ... cars and planes were swept away by huge waves
Shocking ... giant wall of water slams into Japan's north-eastern coast
Horror ... giant wall of water washed away homes, cars, and boats
 What we can do?
1. Reduce or prevent any activity near to the sea or beach
2. Please get updates from real/official source to prevent hoax
3. Pray for the safety all people around the world especially people in Japan.
4. Spread good news to their families to calm them. 
5. Behave and take this opportunity to be a better people and grateful with what we have now.

Please share the information with others. Let them know what is happening in this world and what they can do?


Source for pictures : TheStar, Reuters, TheSun  and Google Image
 

Saturday, February 26, 2011

Perkembangan Kebangkitan Rakyat di Libya

Tahukah anda? Libya kini bergolak apabila rakyat mengadakan tunjuk perasaan mendesak Muammar Gaddafi meletak jawatan tetapi pemimpin veteran itu bertindak balas dengan menentang gerakan antikerajaan menggunakan kuasa tentera sehingga mengorbankan lebih 1,000 orang setakat ini.

 
Kebangkitan ini adalah tempias daripada gerakan revolusi di Tunisia, Mesir dan kini kebangkitan ini semakin hebat di Libya. Muammar Gadaffi sudah memerintah Libya selama 42 tahun dan lebih lama  lagi daripada Hosni Mubarak dan sekarang nampaknya lebih kejam daripada Hosni Mubarak. Ingtkan Hosni Mubarak dah cukup kejam. Rupenya ada lagi. Begitulah dalam hidup kita, kadang2 kita rase kita ni dah jahat, rupenya ada lagi yang lebih jahat dan apabila kita rase kita ni dah baik, rupenya ada lagi yang lebih baik daripada kita.. Jadi sejahat mana pun kita, belum terlambat untuk kita bertaubat dan jika kita baik, maka bersyukurlah dengan nikmat pinjaman Allah itu.


Seramai 131 rakyat Malaysia yang terperangkap di Libya berjaya dipindahkan ke Tunis, Tunisia pada pukul 12 tengah hari semalam berikutan ancaman keselamatan yang semakin memuncak di negara bergolak itu.

Alangkah lagi malangnya, Muammar Gadaffi ni siap suruh bedil lagi rakyat dia yang menuntut keadilan. Inikah pemimpin yang kita cari? Gaddafi sudah memerintah selama hampir 42 tahun dan beliau berkuasa menerusi rampasan kuasa aman semasa pemerintah Libya, Raja Idris mendapatkan rawatan perubatan di luar negara.


Dahulunya kebangkitan rakyat di Tunisia dan merebak ke Mesir. Sekarang di Libya, selepas ini? Ayuh kita kongsi perkembangan revolusi dan kebangkitan rakyat supaya kita sama-sama tahu bahawa dunia kini semakin di akhir zaman, Islam mula bangkit dan petanda-petanda akhir zaman semakin jelas dan bertambah-tambah. Hayatilah dan fahamilah isu kebangkitan ini supaya kita tidak menjadi golongan yang rugi.

Kongsilah dengan rakan-rakan, nak copy paste dari ini pun amiklah. Moga kita dapat sedar yang Islam semakin bangkit, tinggal diri kita je dah bangkit ke belum dalam melawan diri sendiri?


 

Wednesday, February 23, 2011

Jangan Diperbodohkan Oleh Media Massa


Anda tengok gambar di atas dan anda nilailah hakikat berita sekarang ini. Jadi sebagai pembaca yang bijak, cubalah untuk tidak amik berita sekerat-kerat dan cube rujuk lebih banyak sumber.

Kalau gambar itu dilihat hanya sekerat, maka nampaklah askar itu kejam kerana mengacukan senapang..Tapi kalau dilihat keseluruhan, sebenarnya askar itu membantu rakannya yang memberikan tahanan itu minuman. Itulah hebatnya kuasa media massa, boleh manipulasi berita untuk kebaikan dan keburukan.

Begitulah juga dalam agama, kalau kita amik sekerat-kerat je, amik sebahagian je dan sebahagian lagi kita tinggalkan, maka samalah kita dengan manipulasi yang dilakukan oleh media di atas, malah boleh jadi lebih kejam lagi kerana menipu diri sendiri.

Cara-cara nak elakkan dimanipulasi oleh media:
1. Rujuk lebih banyak sumber yang rasmi.
2. Rujuk sumber asal cerita
3. Kalau berita dari kerajaan, cuba juga baca berita dari pembangkang. Boleh nampak lebih banyak view.
4. Jangan statik dan fanatik pada satu media
5. Jangan terpengaruh dengan gambar muka depan akhbar terutamanya, tapi belilah akhbar yang memberikan input yang berguna.
6. Renungkan diri kita dahulu dan fikirkan di mana sebenarnya kita berdiri supaya kita dapat berfikir dahulu sebelum terima bulat-bulat berita. Adakah ia betul selari dengan agama? adakah ia hanya propaganda? atau pun sekadar politik? anda yang menentukannya....

Jadi, jangan biarkan diri anda terus ditipu dan dimanipulasi. Kongsilah ilmu dan cara untuk elakkan dimanipulasi oleh media.

Friday, January 14, 2011

Fan Page Kami Suka Isteri Dr Rozmey Sebab Dia Tak Angkuh Macam Laki dia | Dr Rozmey dan dRBook

Desas-desus mengenai berita yang Facebook akan ditutup pada March 15th telah membuka peluang perniagaan yang baru buat dr Rozmey. Berikut adalah pengumuman beliau di Facebook


Banyak kritikan dan ada juga sokongan diberikan oleh pengguna internet terhadap usaha Dr Rozmey ini. Menurut beliau, idea untuk menubuhkan dRBook bermula sejak 2010 lagi, namun kesukaran mendapatkan pakar IT menyebabkan ia tertangguh hingga ke hari ini.

Walaupun sudah mengetahui hakikat Facebook tidak akan ditutup dan hanyalah berita palsu. Dr Rozmey mengatakan beliau berharap Facebook akan terus beroperasi dan dimajukan dengan lebih banyak fungsi bagi menjaga kebajikan Facebook. Apa pun, beliau mengatakan usaha dRbook adalah untuk masa depan bisnes beliau dan tanggungjawab sosial.
Walau apa pun kritikan masyarakat terhadap beliau, Dr Rozmey terus mengembangkan bisnes beliau hampir ke pelbagai bidang. Setiap inci peluang yang ada, dipergunakan oleh Dr Rozmey sebaiknya. Namun yang paling melucukan dan paling tenangsudey ialah apabila terdapat user Facebok mewujudkan fan page Kami suka isteri Dr. Rozmey sebab dia tak angkuh macam laki dia


Konklusinya cukup mudah, rakyat Malaysia boleh menerima apa sahaja usaha dan bisnes yang Dr Rozmey ingin ceburi(tak termasuk yang hasad dengki dan iri hati), namun target Dr Rozmey perlulah yang boleh diterima akal. Tidak salah untuk bercita-cita besar, namun biarlah ia bersandarkan kepada logik akal.

Encik Tenangsudey mendoakan Dr Rozmey akan terus maju dalam bidang yang diceburi dan berharap akan ada lebih ramai usahawan Melayu yang berjaya dan mengamalkan budaya-budaya melayu yang sopan.


Thursday, January 13, 2011

Its Confirmed, Facebook Will Not Be Shutdown March 15th


As referring to my post about Facebook Will Not Be Shutdown March 15th, based on the above picture taken from Facebook Twitter @facebook, its confirmed, Facebook will not be shutdown March 15th. It just a rumor or hoax.

As an intelligent or so called educated people, please do some research before spreading any news, especially the latest one about we have to send a message from Facebook to 15 people to prevent from Facebook delete our account.

Have you ever recall the same thing happened during Friendster time? We also have to send or forward message from friendster to other users to make sure we are an active user. Please my brothers and sisters, don't let ourselves being manipulated because of  our ignorance. If we are not  sure about something, please just keep silent rather than spreading something that we are also not confirmed.

For your information, according to ABCNEWS,

Report says about Facebook nets $500 million investment from Goldman Sachs and Russian investor.


Facebook keep on expanding and increasing its perfomance in social network. If Mark Zuckerberg dont want to manage Facebook, there are so many people will be interested in this business.

Therefore, just be cool. Facebook will not be shutdown March 15th. Please share this information with others to let them know the real fact which Facebook Will Not Be Shutdown March 15th. Thank you.



Sunday, January 9, 2011

Facebook Will Not Be Shutdown March 15th


According to WeeklyWorkldNews, it was stated below that Mark Zuckerberg want to shutdown Facebook because of stress and want to end all the madness.

PALO ALTO, CA –Mark Zuckerberg announced that Facebook will be shut down in March. Managing the site has become too stressful.

“Facebook has gotten out of control,” said Zuckerberg in a press conference outside his Palo Alto office, “and the stress of managing this company has ruined my life. I need to put an end to all the madness.”
Zuckerberg went on to explain that starting March 15th, users will no longer be able to access their Facebook accounts.
“After March 15th the whole website shuts down,” said Avrat Humarthi, Vice President of Technical Affairs at Facebook. “So if you ever want to see your pictures again, I recommend you take them off the internet. You won’t be able to get them back once Facebook goes out of business.”
Zuckerberg said that the decision to shut down Facebook was difficult, but that he does not think people will be upset.
“I personally don’t think it’s a big deal,” he said in a private phone interview. “And to be honest, I think it’s for the better. Without Facebook, people will have to go outside and make real friends. That’s always a good thing.”
Some Facebook users were furious upon hearing the shocking news.
“What am I going to do without Facebook?” said Denise Bradshaw, a high school student from Indiana. “My life revolves around it. I’m on Facebook at least 10 hours a day. Now what am I going to do with all that free time?”
However, parents across the country have been experiencing a long anticipated sense of relief.
“I’m glad the Facebook nightmare is over,” said Jon Guttari, a single parent from Detroit. “Now my teenager’s face won’t be glued to a computer screen all day. Maybe I can even have a conversation with her.”

Those in the financial circuit are criticizing Zuckerberg for walking away from a multibillion dollar franchise. Facebook is currently ranked as one of the wealthiest businesses in the world, with economists estimating its value at around 7.9 billion.
But Zuckerberg remains unruffled by these accusations. He says he will stand by his decision to give Facebook the axe.

“I don’t care about the money,” said Zuckerberg. “I just want my old life back.”
The Facebook Corporation suggests that users remove all of their personal information from the website before March 15th. After that date, all photos, notes, links, and videos will be parmanently erased.

On the other hand, according to BlogTechnical stated that this news is a fake one. It was stated below
So just to confirm, this is a fake story by a faux news site, similar to that of The Onion and Chive. As a reminder, always fact check before passing on stories, or else what happened today will keep happening over and over (like this trend will ever stop anyway)… oh yea, use some common sense. Also, with a company estimated at being worth over $50 billion, why would anyone even think of suddenly shutting it down. As a friend said, it would obviously make sense to sell it off rather than just kill it all together.
Tenangsudey's Comment
We just wait official announcement from Facebook website to confirm this news. But I personally think this is just a rumor based on Facebook perfomance and improvement did by Facebook especially for profile layout. Whatever it is, as a good practice, just back up your pictures and any important information from facebook, just prepare for worst case scenario. 

Updated : Facebook announce in twitter that it will not be shutdown, you may read here



Sunday, January 2, 2011

Apa Terjadi di Facebook Sepanjang 2010


Menurut Democracy UK on Facebook, generasi zaman Facebook menjadikan facebook pusat kepada perubahan. Sama-sama kita lihat apa terjadi di Facebook sepanjang 2010



Relationship Statuses in 2010:

43,869,800 changed their status to single

3,025,791 changed their status to "it's complicated"

28,460,516 changed their status to in a relationship

5,974,574 changed their status to engaged

36,774,801 changes their status to married


What 20 minutes on Facebook looks like

Shared links: 1,000,000 every 20 minutes

Tagged photos: 1,323,000

Event invites sent out: 1,484,000

Wall Posts: 1,587,000

Status updates: 1,851,000

Friend requests accepted: 1,972,000

Photos uploaded: 2,716,000

Comments: 10,208,000

Message: 4,632,000

Most Liked Celebrities:

Lady Gaga
24,712,169 people like this

Eminem
23,729,700 people like this

Megan Fox
19,575,080 people like this

Vin Diesel
19,425,325 people like this

Rihanna
18,903,844 people like this

Barack Obama
17,229,885 people like this

Bob Marley
17,168,034 people like this

Lil Wayne
17,004,850 people like this

Justin Bieber
16,779,874 people like this 

Shakira
16,520,790 people like this


Setuju atau tidak jikalau kita katakan Facebook ada membawa perubahan kepada diri kita? Samada baik mahupun yang tidak baik. Walau apa pun perubahan yang kita hadapi, Facebook hanya alat kepada perubahan, yang pentingnya ialah diri kita. Kitalah yang menentukan ke mana hala tuju kita. Memetik sebuah kata-kata hikmah, kita boleh bawa seekor kuda ke tepi sungai, tapi kita takkan dapat paksa kuda tu untuk minum air sungai tuh.


"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum (bangsa) melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya”
Maksud Surah Ar-Ra’d ayat 11



Akhir kata, dengan bermulanya tahun Hijran dan Tahun Masihi yang baru ini, jadikanlah kita lebih baik hari ini daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. Renung-renungkan dan selamat beramal.

Wednesday, December 22, 2010

Profile Picture Facebook yang Menakjubkan dan Awesome





Ok kawan2.. tu profile picture baru saya.. so ramai org tanyer camna nak buat macam tu.TAPI YANG NI UNTUK PROFILE PICTURE YANG BARU, boleh check kat sini. So saya nak kongsi kat sini cara dan tutorial nak wat bende ni yang PALING MUDAH skali. Basically nak wat bende ni ade 2 cara. Satu cara tu korang buat manual dengan pakai Photoshop/ GIMP crop picture tu ikut size frame dia.. tapi kalau cara yang mudah ialah kita pakai Application kat bawah nih. Pilih je mane2 salah satu



Macam saya, saya gunakan application yang ni http://apps.facebook.com/pimpmyprofileapp/



Dalam kes saya, saya edit dulu gambar saya tu dengan photoshop dan letakkan name Abi Aiman Bin Ayoub tuh. lepas letak name tuh baru saya upload ke application pimpmyprofileapp .
Tapi kalau korang tanak ada name tuh, nak letak picture je. BOleh upload je terus tanpa perlu edit pakai photoshop pon.






 OK. skang korang upload picture yang korang nak jadikan profile pic... lepas tu dia akan jadi macam ni

SO bile da jadi macam ni, korang adjust la kedudukan gambar tu ikut selera masing2... cara nak adjust tu leh drag dan scroll up and down untuk zoom gambar tuh. Lepas da puas hati ngan kedudukan gambar tuh.. klik button DONE




Lepas da klik button done dia akan loading dan kuar message macam kat atas tuh. So korang klik kat GO TO THIS PHOTO tu supaya korang leh set profile pic korang.


OK skang korang nampak kat kat situ.. click make profile picture. tadaaaaaaaaaaaa da siap... Jadilah hasilnya seperti di bawah nih



Peringatan:
Kalau kawan korang ada tag gambar yang baru, gambar tu akan replace gambar profile pic korang nih. So apa korang leh buat remove tag name korang kat gambar kawan korang letak tu ataupon kalau gambar tu penting.. korang leh remove tag kat gambar profile picture korang tu dan retag balik supaya dia jadi yang latest. tu je... 

Begitulah tutorial yang semudah ABC dan 123. Sekian selamat mencuba

Thursday, December 9, 2010

Shahidan wants Facebook get banned in Malaysia?











According to Bernama News Shahidan Calls For Blocking Facebook If Contents Pose Security Threat December 06, 2010 22:25 PM

KANGAR, Dec 6 (Bernama) -- Umno Supreme Council member Datuk Seri Dr Shahidan Kassim Monday called for the blocking of the Facebook social networking website if its contents continue to pose a threat to national security.

He said a Facebook account holder was found to have taken advantage of the technology to insult Islam and leaders of Malaysia.

"If the website content poses a threat to national security and insults Islam, then it is unnecessary to have Facebook," he told reporters after accompanying Perlis Facebook Association committee members to lodge a report at the Kangar police station on the insults hurled at Prime Minister Seri Najib Tun Razak and former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad on a Facebook account.

The report was lodged by the association's deputy president, Mohd Faizuddin Ismail, at about 5.30 pm.

Shahidan said a report would also be lodged at the State Islamic Religious Department as the holder of the Facebook account had also insulted Islam, and added that the insults hurled at Najib and Mahathir were discovered by a member of the association on Nov 29.

Shahidan, who is Tambun Tulang assemblyman, said the Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC), the Malaysian Islamic Development Department and the National Fatwa Council should act against the holder of the Facebook account.




Dont you think we should ban facebook? Can we still enjoy our life without facebook? Give your comments..

Wednesday, December 8, 2010

New Facebook Layout

s you all noticed, facebook had changed its layout into new one. Some of us might find this layout quite annoying or complicated. As far as Facebook concern, they are trying to bring more visual overview of the person compared with the text explanation.


As you can see below, the friends tab also had changed and showing your friends vertically with pictures.




You dont have to tell others you are big fan of maher zain or prison break or anything about your interest in music, book, television and etc. It's already shown at your info page. Before this, it was using text as the way of expression our interest in Music, Television and etc. Now they are using picture to make people getting better information about our interest. 


  
haha, but i think after all, this new layout still annoying and I would prefer the old layout. Lets give try to this layout. Those who are still not using this new layout, you can activate your new layout at http://www.facebook.com/about/profile/
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...